Jenx communicatiebureau in Wageningen
Agri en Food
Nieuwe Markten
jenx_header_middelenenmedia
jenx_header_PR

Webinars sorteren effect in woelige tijden

Het was al lastig om een product of dienst onder de aandacht te brengen bij een doelgroep. Mensen negeren de meeste content waarmee ze in contact komen. Dat is niet zo gek, je wordt overspoeld door content van bedrijven die je iets willen verkopen. Nu, in tijden van Corona, waarin persoonlijke contacten en bijeenkomsten niet meer zo voor de hand liggen, is het zelfs nog lastiger geworden! Je wilt als organisatie toch graag jouw product of dienst presenteren aan je doelgroep. Het organiseren van een webinar biedt uitkomst.

Wat is een webinar?

Een webinar is een seminar, maar dan online. De naam is dan ook een samenvoeging van de woorden “web” en “seminar”.

Met het organiseren van een webinar kun je een grote groep gelijktijdig bereiken. De spreker gebruikt een videocamera of webcam om in beeld en een microfoon. Deelnemers aan een webinar kunnen de presentator horen en zien, maar niet elkaar. Veel programma’s voor het organiseren van een webinar hebben wel een live chatfunctie, waarmee deelnemers tijdens het webinar vragen of opmerkingen kunnen plaatsen. Een moderator (degene die achter de schermen aan de knoppen draait) bepaald welke berichten worden getoond aan de deelnemers.

Zes redenen om zelf een webinar te organiseren

  1. Een webinar kost zowel organisator als deelnemer minder tijd en geld

Voor een webinar hoef je als deelnemer je huis niet uit en niet in de auto, bus of trein te stappen. Als organisator hoef je geen ruimte te huren, catering te regelen en dure apparatuur te huren*.

*Je hebt voor een webinar wel een goede computer, een representatieve achtergrond , een microfoon en een camera nodig.

  1. Tijdens een webinar kun je snel inspelen op vragen van geïnteresseerden

Tijdens een webinar hebben deelnemers constant de mogelijkheid een vraag te stellen, ook wanneer de spreker aan het woord is. Daarbij luistert niet de hele zaal mee als iemand een vraag stelt, dat maakt het wat minder spannend en dus laagdrempeliger voor deelnemers om hun vraag te stellen.

De moderator (of ander lid van de organisatie) staat in direct contact met deelnemers die een vraag stellen. In een dialoog kun je een stuk doeltreffender je product verkopen dan wanneer je dat via een video of lap tekst doet.

  1. Een webinar is geschikt voor zowel kleine als grotere groepen deelnemers

Bij een webinar hoef je niet zo bang te zijn dat er maar weinig mensen komen opdagen. In een grote zaal valt het op als de helft van de zaal leeg is. Bij een webinar zien deelnemers niet hoeveel mensen het webinar volgen. Je kunt als organisator natuurlijk wel inzicht krijgen in het aantal aanwezigen.

Daarbij kan een webinar, vanwege de lage kosten, ook worden georganiseerd voor een kleinere groep mensen.

  1. Je kunt een webinar opnemen en hergebruiken

Als extraatje kun je na afloop van het webinar de volledige stream downloaden en hergebruiken. Dit biedt mogelijkheden:

  • Deelnemers kunnen het webinar terugkijken.
  • De video van het webinar kan in de toekomst worden gedeeld met potentiële klanten.
  • Als iemand toevallig geen tijd heeft tijdens het webinar, kan diegene alles later alsnog bekijken.
  • Je kunt de link naar de video achteraf verspreiden via je social mediakanalen, wat weer zorgt voor een hoger bereik.
  1. Tijdens een webinar heb je de tijd en aandacht een verhaal te vertellen

Daar waar de meeste online communicatie vluchtig is en wordt gekenmerkt door een lage mate van aandacht voor commerciële content, heb je bij een webinar juist veel aandacht. Hierdoor kun je perfect jouw product presenteren en wat dieper ingaan op de unieke voordelen die je te bieden hebt. Dat is natuurlijk erg waardevol in een tijd waar aandacht steeds schaarser wordt.

  1. Een webinar is een waardevolle schakel in de customer journey

Omdat je tijdens een webinar uitgebreid je boodschap kunt overbrengen, vragen direct kunt beantwoorden en alles wordt opgenomen voor later gebruik, is het een sterke schakel in de customer journey.

Je hebt een betekenisvol contactmoment gehad met de doelgroep. Hierdoor ontstaat een vruchtbare bodem voor de verdere ontwikkeling van een relatie. Het maakt het makkelijker om na het webinar in contact te blijven met de deelnemers en aan te sturen op een relatie of verkoop.

Het is tijd om een webinar te organiseren

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we massaal gebruik zijn gaan maken van videobeldiensten en andere online communicatiemiddelen. Hierdoor is bijna heel het land bekend geraakt met het principe van videobellen, wat qua techniek erg lijkt op een webinar (Microsoft Teams wordt veel gebruikt voor zowel vergaderingen als webinars). Het organiseren van een webinar is nu dan ook relevanter dan ooit.

Een webinar organiseren brengt echter ook de nodige uitdagingen met zich mee. We vertellen je hier meer over in een van onze volgende blogs. Wil je liever direct beginnen met het plannen van jouw webinar? Jenx helpt je met de organisatie en uitvoering van een webinar, zodat jij je kan richten op de inhoud.