Jenx communicatiebureau in Wageningen
Agri en Food
Nieuwe Markten
jenx_header_middelenenmedia
jenx_header_PR

Ben je nou helemaal begoogled?

Tik ik in het bijzijn van een klant een zoekvraag in, in Google, krijg ik een prachtig rijtje resultaten en… een line-up van mooie onderlijven in onderbroek. Grr. Gisteren een setje boxershorts besteld bij Wehkamp. Vandaag volop in the picture bij mijn klant. Hoe gênant.

De tech-giganten zijn volledig doorgeslagen met hun advertentie-algoritmen. Zij vinden dat ze de mensheid helpen door in te spelen op hun zoekgedrag en via social media geleende klantprofielen. Maar ze helpen niet, ze frustreren juist. Ze dwingen mij er in elk geval toe mijn heil te zoek tot zoekmachines als duckduckgo, video-conferenties van Jitsy en browsen via Safari.

Ik ben benieuwd wanneer gedrag zoals ik dat vertoon en ongetwijfeld miljoenen anderen met mij, gaat opvallen in de algoritmen. Gedrag waaruit tech-giganten opmaken dat mensen hun big-brother-praktijken niet meer slikken en zich afkeren. Misschien passen ze hun platforms dan weer zo aan, dat je weer met een gerust hart gebruik kunt maken van de fantastische technieken die zij bieden om informatie of interactie te zoeken. Browsers, zoekmachines en social media platforms zijn zo mooi, daar moeten gebruikers én eigenaren met verstand gebruik van maken.