Jenx communicatiebureau in Wageningen
Agri en Food
Nieuwe Markten
jenx_header_middelenenmedia
jenx_header_PR

Informatie overkill te lijf

Wist u dat een exemplaar van de New York Times evenveel informatie bevat als mensen in de 17-eeuw in hun hele leven tot zich kregen? Facebook, Twitter, nieuwsberichten en een oneindig lijkende stroom werkmails, de strijd om onze aandacht gaat de hele dag door.  Aandacht is een schaars goed geworden.

Er is pas sprake van communicatie wanneer de boodschap niet alleen verzonden wordt, maar ook letterlijk én figuurlijk aankomt bij de ontvanger. Hoe zorgt u er in deze tijd voor dat uw communicatie-uitingen ook daadwerkelijk leiden tot communicatie?

Tip 1: Pinpoint uw doelgroep.
Iedereen is niemand. Het hoogste rendement wordt behaald wanneer uw boodschap aankomt bij die mensen die het aangaat. Hoe is de doelgroep samengesteld? Waar bevinden zij zich? Waar is men naar opzoek? Door wie worden zij beïnvloed? Een greep uit de vragen waar antwoord op moet worden gegeven om uw doelgroep te ‘pinpointen’. Dit kan vaak preciezer dan u denkt.

Tip 2: Fine tune de boodschap
Wanneer u uw doelgroep in het vizier heeft, past u de boodschap op hen af: bepaal wat de doelgroep aanspreekt en leef u in hun belevingswereld in. Door ‘fine tuning’ liggen inhoud, stijl en toon van de boodschap in het verlengde van de ontvanger én de situatie.

Tip 3: Wees creatief
Is uw boodschap helder? Verpak deze dan in een opvallende vorm. Wees creatief en doe het net even anders.  Een vreemde eend in de bijt trekt extra veel aandacht.

Tip 4: The medium is the message
Een doelgroep die u niet kunt bereiken is geen doelgroep. Weten via welke media en middelen u met de doelgroep kunt communiceren is dus cruciaal. Kies vervolgens het medium dat bij uw boodschap past. Dus geen heel verhaal op een poster, of wetenschappelijk betoog in een advertentie. Voldoe aan de verwachtingen van de media-gebruiker en weet goed wat de communicatiewaarde is van de verschillende media-typen.

Tip 5: Vis daar waar de vissen zijn
U weet nu wie de doelgroep is, wat uw boodschap moet zijn en via welke media u deze het beste kunt verspreiden. Het juiste visgerei is natuurlijk belangrijk. Maar als u weet waar en wanneer precies te vissen, zult u zeker succes boeken.

Komt u er niet uit? Onze adviseurs vertellen u graag meer over succesvol communiceren. Neem hier contact met ons op.